24. toukokuuta 2019

Musalinjan Irlannin matka toukokuussa 2019

Alla opiskelijoiden päiväkohtaiset tektsit:

3.5 Perjantai

Klo 4.00 aamulla bussi lähti Kangasalan lukiolta kohti Helsinki-Vantaan lentokenttää ja noin puoli kymmenen paikallista aikaa saavuimme Dubliniin, Irlantiin. Ei keretty Dublinista nauttia kuin puoli tuntia, kun menimmekin jo bussiin ja neljän tunnin matka kohti Ennisiä alkoi. Matka meni kuitenkin hyvin rattoisasti ja perillä Ennisissä menimme ensin katsomaan ensimmäisen yöpaikkaamme. Tällöin jo saimme huomata että tyttöjen huoneen vessassa ei valot toimineet mutta pitkän matkustamispäivän jälkeen pienet ongelmat valojen kanssa ei kuitenkaan haitanneet!

Yöpaikalta lähdimme kohti ruokapaikkaa jota ennen päätimme poiketa musiikkikaupalla jonka pitäjä oli meidän Maijalle tuttu. Musiikkikaupalta saimme hyvän diilin pilleistä jotka neljä opiskelijaa ostivat. Siitä olikin sitten mukavaa lähteä hyvillä mielin ruokailemaan ensimmäiseen pubiin. Ruoka olikin todella hyvää ja sen jälkeen pääsimme kuuntelemaan ensimmäisiä sessioita. Musiikki kuulosti todella hyvältä ja hetken kuuntelun jälkeen pääsimme vapaa-ajalle ja kaupoille kiertämään!

Illalla meitä odotti Knox nimisessä pubissa sessiot, mutta pubin oltua täpöten täynnä, osa porukasta lähti pienen matkan päässä olevaan toiseen pubiin. Ensimmäisiä kertoja sessioiden kuunteleminen oli todella hassua verratessa sitä suomalaiseen baarimusiikkiin, mutta todella mukavaa kuitenkin!

Pitkä matkustuspäivä takana joten sessioiden kuuntelu kuitenkin jäi monella lyhyeen ja kello ei edes kymmentä ollut kun viimeisetkin oppilaat lähtivät takaisin yöpaikalle ja nukkumaan!
-Saana H. ja Hanna K.

4.5 Lauantai
Heräsimme Ennisistä ja kokkasimme porukalla itsellemme hostelliaamiaisen. Kamat pakattuamme lähdimme bussilla kohti Lisdoonvarnaa. Lisdoonvarnassa aurinko paistoi ja majoituimme hostelliin nimeltä The Burren hostel. Sen jälkeen kävimme kävelemässä ja katselemassa millainen kylä on kyseessä. Iltapäivällä taas kokoonnuimme hostellille, jossa Kirsten piti koko jengille tinapillityöpajan. Kirstenillä oli myös hänen poikansa Mathhew mukana. Mathhew oli tosi nuori, mutta osasi soittaa hyvin konsertiinaa ja lauloi yhden laulunkin meille. Sen jälkeen Christy Barry piti meille laulutyöpajan. Opimme muutaman uuden irlantilaisen kappaleen. Kuulimme myös Barryn hienoa soittoa ja laulua. Työpajojen pitäjille lauloimme yhdessä Kalliolle kukkulalle ja Finlandia-hymnin sekä irlantilaisen biisin Mo Ghile Mear. Pienen vapaa-ajan jälkeen kokoonnuimme yhdessä syömään The Roadside Tavern nimiseen pubiin. Ruoka oli hyvää ja sen jälkeen oli taas vapaa-aikaa. Osa porukasta jäi pubiin kuuntelemaan jameja. Maija ehti jostain repästä tinapillin ja olikin samantien mukana soittamassa. Näimme myös yhden huikean nuoren pojan jameissa soittamassa ensin pilliä ja sitten uillean pipesiä eli irlantilaista säkkipilliä. Loppuillasta Ripo, Otso, Eelis ja Matti pääsi laulamaan pubissa Taivas on sininen ja valkoine
-Juho R, Otso H., Eelis V.
Sunnuntai 5.5
Sunnuntaina heräsimme Lisdoonvarnan idyllisessä kylässä aurinkoiseen aamuun hyvin nukutun yön jälkeen. Söimme maukkaan aamupalan ja aloimme valmistautua päivän tulevaan retkeen Cliffs of Moherille. Sunnuntaiksi sattui meidän onneksemme koko reissun kaunein ja lämpimin päivä, vaikka kalliot olisivatkin vaikuttavat ihan millä säällä tahansa. Uskomattomien maisemien, pilvettömän taivaan, tyynen ja syvän sinisen Atlantin sekä ympäröivän vehreyden ansiosta kahdeksan kilometrin kävely ei tuntunut yhtään raskaalta! Cliffs of Moher on täydellinen esimerkki Irlannin henkeäsalpaavasta luonnosta ja se oli ehdottomasti yksi matkan parhaista kokemuksista.

Reitin jälkeen saavuimme Doolinin kylään ja meillä oli pöytävaraus kotoisassa ravintolassa. Sinne saavuttuamme ravintola oli jo täynnä iloista porukkaa kuuntelemassa jameja. Kaikilla meillä oli kova nälkä vaelluksen jälkeen, joten tilasimme pikaisesti ruokaa ja kuuntelimme samalla kaunista musiikkia. Pääsimme myös laulamaan Kalliolle kukkulalle täydelle ravintolalle. Se oli todella hieno kokemus! Ruokailun jälkeen kävelimme majoituspaikkaamme ja jakauduimme huoneisiin. Meillä oli hetki aikaa valmistautumiseen ennen kuin bussi suuntasi kohti Doolin Music Housea. Talolla meitä odotti ihana ilta musiikin, ruuan ja ystävien parissa. Christy Barry ja James Devitt soittivat meille irlantilaista musiikkia viululla ja huilulla. Muusikot pyysivät myös meitä soittamaan heidän kanssaan ja osa meistä uskaltautuikin menemään. Christy ja James eivät kuitenkaan päästäneet meitä helpolla, vaan halusivat meidän myös tanssivan. Vaikka askeleet olivatkin hieman hakusessa, hauskaa meillä ainakin oli! Christyn sanoin kaikki hauska päättyy aikanaan ja meidän oli aika lähteä takaisin hostellille. Meillä oli onneksi vielä vapaa-aikaa ja suurin osa meistä suuntasikin pubiin kuuntelemaan jameja. Iltapalaveri hostellilla oli klo 22 ja sen jälkeen menimme omiin huoneisiimme rauhoittumaan ja valmistautumaan seuraavan päivän koitoksiin.
-Eveliina V, Emma P.
maanantai 6.5
Heräsimme aamulla ennen yhdeksää ja söimme aamupalaksi leipää, kananmunia ja muuta mukavaa. Kymmenen jälkeen lähdimme kävelemään Doolinin vaaleanpunaiselle talolle ja siitä rantaan, mistä lähdimme lautalla
kohti Aran Islandeja. Saarella jotkut menivät katsomaan naakkojen valtaamaa hylkyä tai raunioita, toiset kiersivät ravintolasta toiseen.
Puoli viideltä lähdimme pidemmälle lauttamatkalle kohti Connemaraa ja matkalla delfiinit hyppivät laivan vieressä meidän iloksemme.

Taksikuski, joka ajoi meidät Clifdeniin, tykästyi porukkaamme ja olisi halunnut näyttää meille kaikki seudun nähtävyydet. Saimme kuulla, että iiri oli monien paikallisten äidinkieli, taksikuskinkin. Otimme ryhmäkuvia joen varrella ja ikkunasta näkyi lampaita ja lehmiä.

Clifden vaikutti isommalta kuin edelliset kylät ja majotuimme hostellin sijaan hotelliin. Yhteistä ruokailua ei ollut, koska missään lähiravintolassa ei ollut tilaa näin isolle porukalle, mutta menimme pienemmissä porukoissa syömään ja löysimme loistavat jamit lähibaarista. Siellä soitettiin tuttu Dirty Old Townikin!

Klo 23 palasimme takaisin hotellille. Kylpyammeissa oli tulpat toisin kuin edellisessä yöpaikoissa, jee!

-Liisi L. & Ossi K.

Tiistai 7.5.
Aamulla herättiin Clifdonista ja vihdoin pääsimme syömään meille tehtyä aamiasta hotellilla. Hieman yhdeksän jälkeen suunnattiin parikymmentä minuuttia Connemaran kansallispuistoon. Siellä Maijan ystävä Shauna opetti irlantilaista Tap Dance tyylistä tanssia sekä lauloimme yhdessä. Tämän jälkeen matkustimme lähelle vanhaan nunna kouluun Kylemore Abbey nimiseen paikkaan. Sieltä ajoimme suoraan Galwayihin. Saimme huoneet ja majoittauduimme. Päätimme yhdessä, että lähdemme kaikki eri paikkoihin syömään, sillä aiemmin söimme yhdessä.
Ruoan jälkeen lähdimme shoppailemaan Galwayn keskustassa sijaitsevaan kauppakeskukseen. Kaupat kuitenkin meni jo 18:30 kiinni mikä oli aika yllättävää, joten ostos aikaa oli erittäin vähän. Illalla sai sitten mennä kuuntelemaan jälleen jameja pubeihin jos tahtoi, mutta osa meistä jäi kuitenkin hostelliin sillä aamulla oli aikainen herätys. Harva kuitenkaan meni nukkumaan ennen kahta.
-Jere P.& Siiri K.
Keskiviikko 8.5
Aamu alkoi kaikkien mielestä turhan aikaisin. Kello herätti klo 4 aamulla ja pikaisen aamupalan jälkeen kävely bussille, joka matkasi Galwaysta kohti Dublinia. Saavuimme onneksi hyvissä ajoin Dublinin lentokentälle, sillä jonotimme tunnin check-inniin. Tunnelma oli erittäin riemukas. Väsymys ja liian tutut naamat alkoivat jo painaa. Lento Helsinkiin lähti 10.15, joka sujui hyvin suurimman osan nukkuessa ja toisten syödessä varhaista lounasta kera Netflixin. Koneen vihdoin laskeuduttua Suomen maan kamaralle, vallitsi helpottunut fiilis. Kuitenkin taas seuraavat kaksi tuntia meni istuessa bussissa lentokentältä Kangasalle. Bussin kurvatessa koulun pihaan, oli kiva huomata päässeensä kotiin, mutta eritoten erittäin hienon ja muistorikkaan matkan jälkeen!
-Elli N.& Tara T.

5. lokakuuta 2017

5.10.2017

Musiikkilinjan syksy

Musalinjan syksy on pyörähtänyt vauhdikkaasti käyntiin. Musa-abit työstävät musiikkivideota Suvin kappaleesta Slow.

Kakkoset ovat aloittaneet oman levynsä valmistelun ja kappaleet ovat hyvää vauhtia valmistumassa.
Äänitykset alkavat lähiaikoina.

Ensimmäisen vuoden opiskelijat ovat solahtaneet leppoisasti joukkoomme. Tätä aistimme jo Lepokodilla kaikkien musiikkilinjalaisten yhteisiltamissa, jossa uudet opiskelijat saivat musalinja-kasteen.  Ensimmäiset esiintymiset ovat jo takana ja seuraavaa luvassa lähitulevaisuudessa.

Ensimmäinen Open Stage! pidettiin Suomi 100! hengessä syyskuun alkupuolella. Tällä kertaa ohjelma oli rajattu suomalaisen musiikin esittämiseen eri vuosikymmeniltä.

Testostenorit ovat kovassa iskussa! Toiminta on aktiivista ja kuulette heistä pian.

Koko koulun joulukonsertti pidetään Kangasalan kirkossa keskiviikkona 20.12 yökonserttina perinteen mukaisesti. Tätä ennen kuitenkin kuoroja tullaan kuulemaan itsenäisyyspäivänä. Lukion kuoro yhdistää voimansa Pikkolan kuoron kanssa.

TERVEISIN: Maija & Panu

Piakkoin luvassa musalinjalaisten omia fiiliksiä syksyn tunnelmista ja projekteista.

Edit: yökonsertin päivämäärä oli väärin t. Vilma :D

13. lokakuuta 2016

28. syyskuuta 2016

Kangasalan lukion musalinja 14PUK kuvaa ja editoi musiikkivideota Saana Mäntymäen kappaleeseen What even is love.
Tässä ryhmäläisten Emmi Hakomäen ja Ronja Rantasen ajatuksia musiikkivideon valmistumisprosessista:

Aloitimme musavideoprojektimme heti ensimmäisellä viikolla koulun alettua. Ensimmäiset tunnit käytimme suunniteluun ja valmiiden musiikkivideoiden tarkasteluun. Tämän jälkeen jakauduimme pienempiin työryhmiin ja pian polkaisimmekin itse kuvaukset käyntiin.

Yksi isoimmista haasteista projektin teon aikana on ollut juonen kasaaminen ja siihen sisälle pääseminen. Musiikkivideon musiikki on täysin Saanan käsialaa ja siksi meidän muiden täytyi muodostaa käsitys siitä, mitä Saana on biisiä kirjoittaessa ajatellut. Käsikirjoitusryhmä pohti yhdessä juonen videolle Saanan avulla ja näin saimme kokonaisuuden kasattua.

Toinen haaste on ollut kuvausaikataulujen sovittaminen muihun koulutöihin sekä esimerkiksi säätiloihin. Aina ei ole satanut vaikka sitä on kaivattu tai päinvastoin.

Pääosin projekti on silti edennyt ilman suurempia ongelmia ja olemme yllättyneitä siitä kuinka vaivattomasti musiikkivideo on saatu potkittua hyvään vaiheeseen. Viimeiset kuvaukset häämöttää koepäivänä ja sen jälkeen video on editointia vaille valmis.

16. syyskuuta 2016

Musiikkilinjan syksy 2016

Syksy on potkaistu vauhdikkaasti käyntiin eri muotoisilla projekteilla. Abit valmistelevat musiikkivideota Saana Mäntymäen kappaleesta What even is love? Kyseinen biisi löytyy PUK14:n viime keväänä julkaisemalta saman nimiseltä levyltä.

MKO15, eli toisen vuoden opiskelijat ovat aloittaneet oman levynsä kappaleiden säveltämisen ja sovittamisen. Luvassa monenlaista ja mainiota pop-musiikkia!

Uudet musiikkilinjalaiset valmistautuvat ensimmäiseen esiintymiseensä, joka on tietenkin 11.10.2016 alkavalla OPEN STAGE -viikolla!

Kaiken tämän lisäksi koko koulun yhteinen musikaali-projekti on saatettu alulleen. Tänä vuonna esitämme musikaalin nimeltään Nahkatakkinen tyttö. Ohjaajana toimii Piritta Vartola.

26. helmikuuta 2016

Vohveleita, kasarihittejä ja uunituoreita levyjä

Viime päivityksen jälkeen on 14PUK musalinjalla tapahtunut paljon!

Sunnuntaina 21.2. järjestettiin Kansainvälinen ravintolapäivä ja laitoimme musalinjalaisten kanssa pystyyn vohvelikahvilan, jossa tarjoilimme suolaisia ja makeita vohveleita sekä livemusiikkia. Apuna meillä oli vanhempia keittiössä ja järjestelyhommissa. Kävijämäärä yllätti meidät kaikki ja paiskimmekin hommia aamusta iltaan asti. Vohvelit saivat paljon kehuja, oli kiva soitella pienissä porukoissa ja kaupan päälle tienasimme hyvin Portugalin matkaa varten!

Alkuvuosi valmisteltiin kovalla tahdilla oman levymme julkkarikeikkaa. Konsertin ohjelmassa meillä oli omien biisiemme lisäksi kasarihittejä. Pari viimeistä viikonloppua vietimme koululla yhdeksäntuntisten reenipäivien merkeissä ja paljon saatiin aikaan, vaikka väsymys wanhojentansseista ja muista koulukiireistä varmasti näkyi meissä kaikissa... Biisit kuitenkin valmistuivat ajallaan ja monien vähäunisten öiden jälkeen viime tiistaina 23.2. vihdoin koitti kauan odotettu konserttipäivä, ja hieno konsertti olikin!

Samaisena tiistaina myös kauan odotetut levymme saapuvat koululle. Kiljunta ja innostus oli melkoinen, kun revimme kaksin käsin uunituoreita levyjä pahvilaatikoista! Saimme siis levyt juuri sopivasti myyntiin illan konserttiin ja kauppa kävi kuumana. Mikäli siis kiinnostaa kuulla mitä olemme saaneet aikaan, levyjä saa ostettua 10€ hinnalla musalinjalaisilta.

Olemme kääntäneet katseet Portugalia kohti, mutta ennen sitä tässä on vielä kevät selvittävänä. Ken tietää mitä vielä keksimme, mutta siitä toivottavasti lisää ensi postauksessa!

21. tammikuuta 2016

14PUK menoa

Hellurei! 14PUK eli kakkosten musalinjan viime syksy meni vauhdikkaasti, nythän ollaan jo uuden vuoden puolella.

Heti syksyn alussa olimme vielä uutuuttaan kiiltävässä Kangasala-talossa lämppäämässä räp-artisti Spektiä hyvällä menestyksellä. Yleisö oli mukavalla hengellä mukana ja biisit sujuivat.
Olemme alkaneet kartuttamaan matkakassaa keväistä Portugalin opintomatkaamme varten, jonka tiimoilta olemme keikkailleet parilla pienemmällä porukalla: ensimmäinen keikka sijoittui Kangasalan Yrittäjien syysjuhlaan Kangasala-taloon lokakuun puolessavälissä, jossa esitimme yrittäjä- ja työaiheisia biisejä. Pari viikkoa sen jälkeen viihdytimme opettajia OAJ:n tilaisuudessa Tilisanssi-ravintolassa. Meitä siis voi kysellä keikkailemaan tilaisuuteen kuin tilaisuuteen!

Syksyn isompana projektina meillä on ollut oman levyn teko, jolle tehtailimme biisejä kovalla draivilla. Äänitykset sujuivat hyvin ja biisejä levylle kertyikin seitsemän. Luvassa on herkkä rakkauslaulupainotteinen kokoelma, osa ehkä jopa tulevia radiohittejä (hope so...). Äänittäjänä meillä hääri Aukusti Koivisto, joka pistikin musaluokkamme koppiin melkoisen studion pystyyn. Osalle meistä äänittely olikin ihan uutta touhua, mutta kaikki sujui hyvin! Tällähetkellä odottelemme malttamattomina uunituoretta levyä painosta.

Valmistelemme levynjulkkareitamme kovalla vauhdilla. Palaillaan sen jälkeen!

8. kesäkuuta 2015

Matkamme suureen maailmaan

Suuren työn, monien kyynelten ja ärräpäiden tuloksena saimme kuin saimmekin unelmamme toteen. MKO13 pääsi porukalla Amerikkaan. Kauan sitä suunniteltiin ja valmisteltiin, rahaa kerättiin ja pääsimme määränpäähämme.

Matka oli uskomaton. Vaikka pienellä budjetilla matkustimmekin, oli hotellit silti upeita ja siirtyminen paikasta toiseen tapahtui lähes saumattomasti. Koko tarinan matkasta voi lukea Kangasalan sanomien sivuilta,  >tästä linkistä< [kangasalansanomat.fi/lukio]

Tässä kuitnekin vielä muutama kuva (:

6. maaliskuuta 2015

Uusi aluevaltaus; MUSIKAALINEN MUOTINÄYTÖS

l"Huippusuositun Greasyn tekijöiltä uusi aluevaltaus; Musikaalinen Muotinäytös", kuului Prisman kuulutus viime viikonloppuna. Tämä on ollut iso projekti mutta saatu kasaan ennätysajassa, ja nyt ollaan jo loppusuoralla. Eli sunnuntaina 8.3. Musikaalinen Muotinäytös Kangasalan lukiolla klo 13 ja klo 17. Yhteistyössä Kangasalan Rotaryklubin kanssa esittelemme mm. Stadiumoin, JC:n, Miisa Asikaisen, TamSilkin, Vero Modan, ja muiden yhteistyöliikkeiden vaatteita. Lippuja saa vielä ovelta ennen esitystä, lipun hinta 20€/10€. Tapahtuma on järjestetty Rotaryklubin hyväntekeväisyytenä musiikkilinjan hyväksi.